Voetbal is wereldwijd de populairste sport en TikTok daarnaast het populairste social media-platform. Op TikTok hebben we talloze komische sketches, danspasjes en andere hele vreemde dingen gezien – maar vandaag presenteren we jullie enkele van de beste voetballers en voetbalclubs die je zou moeten volgen.
Tijdens de lockdown lieten veel voetballers zich van hun creatieve kant zien door mee te doen aan TikTok. We beginnen met de voetballers:
1. Richarlison de Andrade (@richarlison)
Richarlison is een aanvaller van Tottenham Hotspur en heeft de meeste volgers op TikTok onder de sporters uit de Premier League. Deze Braziliaanse speler is de meest invloedrijke Premier League-speler op TikTok en heeft meer dan 9 miljoen volgers. In 2022 opende hij zijn account op dit platform en momenteel heeft hij 10 miljoen volgers. Je kunt van zijn voetbalkunsten genieten als je een voetbalreis naar Londen boekt!
2. Sergio Ramos (@sergioramos)
Sergio is een van de grootste verdediger van zijn generatie en heeft meer dan 15 miljoen volgers op TikTok. Hij verdient ook het meeste van de voetballers op TikTok. Naast trainingsvideo’s uploadt hij ook leuke uitdagingen en hoogtepunten van wedstrijden. Hij speelde voor Real Madrid en PSG, maar is momenteel niet verbonden aan een club.
3. Alphonso Davies (@alphonsodavies)
Alphonso heeft zonder twijfel een van de populairste accounts op “voetballend TikTok” met meer dan 7 miljoen volgers. Naast voetbalsketches zie je hem ook in komische sketches op TikTok. Deze linksback van Bayern München en Canada, een van de beste jonge spelers ter wereld, heeft een geweldig gevoel voor humor en produceert de ene viral video na de andere.
4. Vinicius Junior (@vinijr)
Hij is een Braziliaanse profvoetballer die als vleugelspeler uitkomt voor zowel het Braziliaanse nationale team als La Liga club Real Madrid. Vinicius heeft 14 miljoen volgers en post vrij regelmatig content. Naast voetbalvideo’s zien we ook video’s uit zijn privéleven voorbijkomen.
5. Toni Kroos (@toni.kr8s)
De in Duitsland geboren profvoetballer Toni Kroos vertegenwoordigt Real Madrid in La Liga als middenvelder. Naast voetbalvideo’s plaatst hij ook uitdagingen op zijn TikTok-account. Daarnaast promoot hij zijn academie waar je zomerkampen kunt bijwonen met coaching! Hij heeft ook een apart TikTok-account voor deze academie: @toni.kr8s_academy.
Voetbalclubs kunnen hun communicatie via TikTok een boost geven, omdat dit een nieuwe manier van interactie is met fans, en vooral daarbij met de jongere. Bovendien kost het bijna niets om zo’n account te beheren, alhoewel het onderhouden van al die social media-netwerken natuurlijk wel tijd (dus geld) kost. Hier volgen de voetbalclubs die je kunt volgen op Tik Tok:
1.PSG (@psg)
De voetbalclub op TikTok met de meeste volgers is Paris Saint-Germain. Maar liefst meer dan 40 miljoen mensen volgen hen! In 2019 hebben zij dit TikTok-account gelanceerd. Hun wekelijkse content geeft je inzicht in de wereld van de spelers, je krijgt foto’s te zien die je nergens anders ziet, en bovendien inspirerende video’s.
Tijdens je voetbalreis krijg je de kans om een van de beste spelers te zien, Kylian Mbappeé, maar nog veel meer geweldige voetballers!
2. Real Madrid (@realmadrid)
Op de tweede plaats met 30,6 miljoen volgers staat Real Madrid! TikTok is voor hen een belangrijk platform geworden om in contact te komen met hun fans en ze een kijkje te geven in het leven van de club, op en naast het veld. Het officiële TikTok-account van deze club is ongelooflijk populair geworden. Real Madrid laat op effectieve wijze de persoonlijkheid van hun spelers buiten het veld zien en geeft fans een kijkje in de cultuur en traditie van deze prachtige club. Dat doen ze via de virale uitdagingen en boeiende content op TikTok. Misschien kun je tijdens je voetbalreis wel zien hoe ze de content creëren voor hun volgende video!
3. FC Barcelona (@fcbarcelona)
FC Barcelona heeft meer dan 28 miljoen volgers en hun video’s worden meestal miljoenen keren bekeken. Ze waren ook de eerste voetbalclub die een miljoen TikTok-volgers behaalde. Twee van Barça’s belangrijkste redenen voor het succes op dit kanaal zijn het plezier en entertainment dat ze hierop laten zien, samen met de betrokkenheid van de spelers. Ze creëren daarnaast ook uitdagingen op dit platform. FC Barcelona heeft o.a. de #BarcelonaChallenge in het leven geroepen om de release van hun vernieuwde voetbaltenue te vieren en gebruikers aan te moedigen om video’s te posten waarin ze dit beroemde “blaugrana”-tenue showen. Meer dan 5,5 miljoen mensen bekeken de door gebruikers ingezonden video’s, met deelnemers uit 33 verschillende landen. Het officiële account van de club plaatste daarbij de meest creatieve content.
4. Juventus (@juventus)
Juventus is ook een voetbalclub die uitdagingen creëert waar fans aan mee kunnen doen. Ontwerpers van over de hele wereld kregen in mei de kans om deel te nemen aan de “Juventus Freestyle”-uitdaging. De eerste plaats werd toegekend aan de beste officiële freestyle-creator van deze club. Met deze uitdaging loopt Juventus voorop ten aanzien van de innovatie op het gebied van contentcreatie en storytelling.
5. Manchester United (@manutd)
Met exclusieve inhoud achter de schermen, boeiende hashtag-uitdagingen en spannende actiemomenten lanceerden ze in 2020 een TikTok-kanaal en momenteel hebben ze meer dan 22 miljoen volgers. Via hun TikTok-kanaal wil de club bestaande fans aan zich binden en een wereldwijd jeugdig publiek bereiken.